Kirjoitin perjantaina spekulaatiotani Elisan massiivisen verkkohäiriön syistä. Tänään yritys avasi hiukan tapahtunutta, kun Elisa Palstan ylläpitäjä Norris päivitti häiriön viestiketjuun seuraavaa:
Häiriö johtui runkoverkkolaitteen vikatilanteesta. Palvelut saatiin toimimaan laitteiston uudelleenkäynnistämisellä. Toimivuuden varmistamiseksi asiantuntijamme tekivät lisäksi konfigurointimuutoksia runkoverkkoympäristössä.
Jatkotoimenpiteenä selvitämme yhdessä laitevalmistajan kanssa, mikä vikatilanteen aiheutti. Selvityksen pohjalta määrittelemme toimenpiteet, joiden avulla varmistamme, ettei vastaavia häiriötilanteita tule jatkossa.
Kovin paljoa ei noista kahdesta kappaleesta vielä pysty irti pusertamaan, mutta jotakin sentään: ainakaan tällä kertaa syynä ei ollut se surullisenkuuluisa kaivurikuski. Toisekseen viestissä puhutaan runkoverkolaitteesta, ei -laitteista. Toisin sanoen yksittäisen vehkeen tilttaaminen koitui Elisan yhteyksien kohtaloksi.
Itselleni herää ensimmäisenä kysymys siitä, miten tämän laitteen vikaantumiseen oli ennakkoon varauduttu. Johtuivatko jopa miljoonien Elisan asiakkaiden nettiongelmat siitä että vaihtoehtoista reittiä ei ollut, sen kapasiteetti ei riittänyt, vai että liikenne ei löytänyt sinne? Asiaa ja Elisan verkkoa tarkemmin tuntematta en omaan kysymykseeni osaa vastata − mahtaisiko moni elisalainenkaan.
Toinen kysymys on tämä: miksi vioittuneen laitteen löytäminen kesti tunteja? Perjantaina tilanteen oltua päällä jo pitkälle kolmatta tuntia alkoi nettiin tihkua tietoa, että Elisalla ollaan vian paikallistamisen suhteen sormi suussa. Esimerkiksi Tivin kello 13.08 julkaisemassa uutisessa sanotaan:
Koska vian syy ei ole tiedossa, [Elisan palvelunhallintajohtaja Lasse] Huttunen ei pysty arvioimaan korjausaikataulua.
Ottaen huomioon, että vika korjattiin lopulta samalla töpseli-irti-töpseli-kiinni -kikalla kuin kotimodeemitkin, on ainakin minun hankala hyväksyä, että Elisalla kesti operaatiossa neljä tuntia. Toivon todella, että Elisa ja laitevalmistaja keksivät paitsi pysyvän ratkaisun vikaan, myös keinon puuttua verkon kriittisiin vikoihin huomattavasti nykyistä nopeammin. Ja jos se kuuluisa kahdennus puuttuu, niin kipinkapin lisää rautaa rajalle.
Aiemmassa Elisa-postauksessani kritisoin myös Elisan häiriöviestintää. Pidän edelleen kiinni sanomastani, mutta on Elisalla välillä onnistumisiakin: @Elisa_aspa:n Noora (oletan, että kyseessä on sama Noora kuin Palstan Norris-nimimerkin takana) twiittasi linkin edellä mainittuun Palstan tilannepäivitykseen tiedoksi monille Twitterissä perjantaina asiasta ärjyneille, minut mukaanluettuna. Jonkinlainen mitali olisi mielestäni paikallaan.
Vaikka monia kysymyksiä jää edelleen auki, eikä Elisa vielä näillä puheilla muutu täydelliseksi Internet-operaattoriksi, on kuitenkin ilo huomata, että muutenkin IT-alalla tavalliseen täydelliseen mykkäkouluun ei tällä kertaa päädytty. Tältä osin olen − ainakin seuraavaan katkoon asti − miten-kuten tyytyväinen asiakas.
—
Artikkelikuva: Felixtriller: Networking Switch. Creative Commons Nimeä 2.0.
1 thought on “Elisa kertoi syyn perjantain suurhäikkään”