Kuten ehkä olen aiemminkin kertonut, ei tämä Elisa Viihde ihan 100Mbit/s -nopeuteen yllä. Tämän toki ymmärrän itsekin, eikä mainoksissakaan puhuta kuin ”jopa 100Mbit/s” -termillä.
Kuitenkin on ehkä hieman kohtuutonta, että nopeudet – vuorokaudenajasta riippuen – vaihtelevat 10 ja 20 Mbit/s välillä, siispä keskustelin asiasta ensin paikallisessa Elisan liikkeessä, jossa pyydettiin jättämään vikailmoitus, jonka tein Elisan verkkosivuilla. Myöhemmin Elisan tekninen tuki lähetti sähköpostia asiaan liittyen:
Hei,
Tein vikailmoituksen eteenpäin. Ongelma johtunee kapasiteettiongelmista alueella. Korjaus on tähän tulossa, mutta aikataulu on avoinna. Saatte siitä ilmoituksen tekstiviestillä kun ongelma on korjattu.
kiitos yhteydenotostasi.
Alueella, jossa asun (Jyväskylän Keljonkangas), asuu toki paljon nuoria, jotka ovat varmasti Elisa Viihteen ja yleisestikin Internetin suurkuluttajia, mikä puolestapuhuu tuota Elisan todennäköistä kapasiteettiongelmaa. Se ei kuitenkaan ole mielestäni mikään oikeutus asialle, ja luulisin että jollain tasolla Elisa nämä kapasiteettiongelmat ilman vikailmoitustanikin tiedosti.
”Aikataulu on avoinna” on yleisesti käytetty fraasi kuvaamaan kansankielisempää ”joskus tulevaisuudessa, tuskin koskaan” -ilmaisua, joten pyysinkin Elisaa hieman tarkentamaan tätä:
–[T]iedustelisin edes suuntaa-antavaa aikataulua korjaukselle – eli puhutaanko viikoista, kuukausista vai vuosista -, sekä sitä, miten yhtiöllänne on ollut tapana hyvittää tällaset kapasiteettiongelmat kuluttajille.
Yleisesti ottaen Elisan asiakaspalvelu on vastannut kaikkiin kysymyksiini asiallisesti, joten nähtäväksi jää, kuinka he tähän viestiin reagoivat. Mielestäni olisi kuitenkin aiheellista hieman tulla vastaan kuukausimaksuissa sen aikaa kun pohdiskelevat ongelmaa. En nyt sano, että jättäisin laskuni maksamatta, mutta kun teoreettisesta nopeudesta puuttuu 90%, voisin kuvitella maksavani siitä korkeintaan 50% normaalista kk-maksusta – sisältäähän Elisa Viihde paljon lisäarvopalveluitakin (joita en käytä).
Katsotaan nyt, miten asia kehittyy. Elisan kanssa tosin olen kerran jos toisenkin käynyt kirjeenvaihtoa heidän palveluistaan.
Olisit ottanut hitaamman yhteyden niin et maksaisi noin paljon ylihintaa. Itsellä on hitaampi.
@Lakse:
Ei kai se voi olla kuluttajan asia päätellä mitä ISP:n verkot kestää ja mitä ei?
Jos tarjoavat "jopa 100M" -yhteyttä, niin luulisi sitten paukkuja olevan edes tuohon 70 megaan asti. Jos ei ole, niin opetelkoon valehtelemaan vähemmän.