Kirjoitin aiemmin Elisalle jättämästäni vikailmoituksesta, ja siitä kuinka tiedustelin heiltä jonkinlaista aikataulua ja korvauspolitiikkaa. Sain seuraavanlaisen vastauksen:
Hei,
kiitos yhteydenotostasi.
Arvio korjaus aikataulusta on vuoden loppuun mennessä ja mahdolliset korvaukset käsitellään tapaus kohtaisesti kun ongelma on poistunut.
Eli mitään kuukausimaksujen alennuksia ei voine tässä vaiheessa toivoa, vaan on odotettava Elisan ”Vika korjattu” -tekstiviestiä, ennen kuin tällaista voi edes alkaa selvittää. Tehdäänpä muutama laskutoimitus.
Ensi vuoden alussa olen ollut Elisan Viihteen kaapeliasiakkaana neljä kuukautta ja maksanut siitä riemusta 4×39,90 € eli 159,60 euroa. Jos oletetaan, että netin tulisi olla edes 70% teoreettisesta maksiminopeudesta, ja että toteutuma minulla on se 15-20% teoreettisesta maksiminopeudesta, voitaisiin kohtuullisena korvauksena ajatella 39,90€-(20%/70%)*39,00€=27,60 € per kuukausi. Neljässä kuukaudessa siis 27,60€*4=110,40€. Maksettavaa jäisi tältä ajalta itselleni siis reilun kuukauden maksut, 45,20€. Kun aika koittaa, tällä laskukaavalla aion korvausmenettelyä Elisalle ehdottaa.
Suostuvatko he sitten siihen? Tuskin. Pitäisin optimistisena kuvitella heidän korvaavan edes yhden kuun kuukausimaksua. Toki on totta, että Elisa Viihteeseen kuuluu paljon kaikenlaista, mutta ei siitä riemu repeä jos en niitä kuitenkaan mm. TV:n puutteen takia käytä.
Toisaalta korjaukseen on vielä kuukausia aikaa, ja silloinkaan ei ole sanottua, että yhteys sen paremmin toimisi. Vaikka taistelu onkin tauonnut, sota jatkuu.
Korvauksia on vaikea saada.
@Anonyymi:
Jostain syystä en yhtään epäile sitä, mutta kyllähän siihen voisi koittaa esim. Kuluttajariitalautakunnan mielipiteenkin saada, jos(/kun) ryhtyvät Elisalla sille linjalle että olen saanut kaiken sovitun ja vähän enemmänkin.