15-vuotiaan kehittämä simppeli energiajuomatölkkipeli on hurjassa suosiossa. Kyselin kehittäjän ajatuksia ja heitin sekaan hiukan omiani.Kuva: Kuvakaappaus Google Playstä |
Vaikka Roviolla onkin juuri nyt hiukan vaikeaa, peliala kasvaa Suomessa vauhdilla. Neogamesin arvion mukaan pelialan ydinliikevaihto oli viime vuonna 800 miljoonaa euroa, kun se vuonna 2012 oli vain kolmannes siitä. Talouselämän kesällä tekemässä selvityksessä alan suurimpiin yrityksiin lukeutuvat mainittu Rovio, Supercell, Remedy ja RedLynx.
Kun viikolla vilkaisin tabletillani Google Playn suosituimpien sovellusten listaa, ei listan ensimmäinen peli ollut yhdenkään edellä mainituista tuottama. Pelien kärkisijaa piteli Eppo-nimisen kehittäjän ES Clicker -peli, jossa napsutellaan energiajuomatölkkiä ja hankitaan päivityksiä, joiden avulla pistemäärää voi kasvattaa entisestään. Kirjoitushetkellä tämä varsin simppelin oloinen peli on ladattu yli kymmeneentuhanteen Android-laitteeseen, ja sovelluksen reilut 1300 arvostelijaa ovat antaneet sille keskimäärin neljä tähteä viidestä.
Pelin suosio tuntuu ainakin omaan päähäni hiukan kummalliselta. Kysyin pelin kehittäjältä, yksittäiseltä yhdeksäsluokkalaiselta pojalta, asiasta.
Kehittäjä ei halua oikeaa nimeään julkisuuteen, mikä onkin varmasti ihan fiksua, joten tässä artikkelissa kutsun häntä Eppoksi1. Vaikka ES Clicker onkin hänen ensimmäinen julkaistu pelinsä, on hänellä pelikehityskokemusta jo muutamalta vuodelta. Vastauksena ihmettelyyni pelin suosiosta ja sen vaikutuksesta Eppo vastaa, ettei pelin suosio ei − ainakaan toistaiseksi − ole vaikuttanut nuoren pelikehittäjän oikeaan elämään mitenkään, eikä hän maineen tai rahan perässä olekaan:
En sinänsä välitä ES Clickerin suosiosta, koska en tehnyt peliä
kaupallisessa mielessä, vaan pikemminkin vitsinä kavereilleni ja myös
siksi, että pidän pelien tekemisestä. Suosion syynä voisi olla mm.
suomalainen jonne-kulttuuri ja ES:ään liittyvät vitsit.
Vaikka pelikehitysharjoitteena ES Clicker on näillä lataajamäärillä varmasti onnistunut, ei Eppo kuitenkaan usko ES Clickerin olevan se peli, jolla hän maailman valloittaa. Hänellä on kuitenkin tarkoituksena jatkaa harrastuksensa parissa ja kehittyä siinä:
Tulevaisuudessa olisi tarkoitus opiskella ohjelmointia ja
pelinkehitystä, sekä tehdä pelejä sekä tietokoneelle, että Androidille,
ja ehkä iOS:lle. En usko Rovion tai Supercellin kaltaiseen menestykseen,
mutta olisi todella mukavaa, jos saisin tulevaisuudessa elätettyä
itseni pelejä tekemällä.
Ottaen huomioon alussa mainitsemani pelialan kasvuluvut, vaikuttaa Eppon tulevaisuus varsin valoisalta, eikä ”Suomen ladatuin Android-peli viikoilla xx-yy/2014” -merkintä CV:ssä ainakaan huononna työllistymismahdollisuuksia. Klišeisesti voisin sanoa uskovani, että kuulemme Epposta vielä.
Muiden tavaramerkeillä ja maineella ratsastaminen on kuitenkin jokseenkin riskialtista, ja maailmalla näistä on puitu oikeuttakin jonkin verran. Yritin tavoittaa Euro Shopper -energiajuomaa Suomessa markkinoivaa Ruokakeskoa kommentoimaan näkemystään tällaiseen ”fanitaiteeseen”, mutta en ole toistaiseksi saanut vastausta. Jos Ruokakeskolta vastataan, päivitän tätä artikkelia.
En kuitenkaan tarkoita, että ES Clicker ei olisi paikkaansa ansainnut − tottakai se on: Eppo on onnistunut kokoamaan edellä tunnistamistani ja monista muista komponenteista paketin, joka kiinnostaa ihmisiä. Juuri tällaisia eppoja Suomen peliteollisuus tarvitsee kasvaakseen ja kukoistaakseen myös tulevaisuudessa.
—
1) Hiukan katsantokannasta riippuen nimi taipuu joko Eppoksi tai Epoksi. Itse valitsin ensimmäisen.